Kitesurfen Hoek van Holland

Hoek van Holland kitesurflocatie

De kitesurflocatie van Hoek van Holland bevindt zich ten noordwesten van de stad Hoek van Holland. Ten zuiden van de kitesurflocatie bevindt zich het enorme havenhoofd van de Europoort, die veel invloed heeft op de condities van de zee. Met een lengte van 3.5 km houdt het de golven en stroming merendeels tegen. Zelfs met hele harde wind blijven de golven netjes en vaarbaar. Het havenhoofd van Europoort houdt niet alle golven tegen, hierdoor blijft kitesurfen bij Hoek van Holland een uitdaging vanwege zeer hoge golven en zware shorebreak.

Het is daarom zeker niet aan te raden om te kitesurfen op Hoek van Holland als beginner. Het strand bestaat uit een uitgestrekt zandstrand waar je je kite kan oplaten. Een gebied van 150 meter is aangewezen voor kitesurfers en gebruikers dienen zich aan de afbakening te houden.

Overzicht kitesurfen Hoek van Holland

Omgeving      Condities      Veiligheid
Hoekse Watersport Vereniging Oceaan, zout water Kitesurfen toegestaan in het aangegeven gebied
Duinen ten oosten van de zee Geschikte Windrichting:
NO, N, NW, W en ZW
Bij een geel/zwart geblokte vlag is het verboden te varen
Groot zandstrand Hoge Golven (Gem. 2m) Min. 50m uit de kust
Stenen havenhoofd ten westen van de locatie Zeer sterke stroming, niet voor beginners! Pas op de duinen m.b.t. turbulentie

Veiligheid kitesurfen Hoek van Holland

Er wordt gebruik gemaakt van de door de gemeente aangewezen afbakening voor kitesurfers. De Watersportvereniging van Hoek van Holland is aanwezig op de kitesurflocatie. Als de zwart met geel geblokte vlag is gehezen dan mag er niet gekite worden. Dit is meestal tijdens drukke zomerdagen waarop het strand van Hoek van Holland druk bezocht wordt door strandgasten. Verder dient men zeer bedacht te zijn op de sterke stroming en de hoge golven. Hierom is het voor beginners absoluut af te raden om te kitesurfen op deze locatie.

Kitesurfles Hoek van Holland

Op rustige dagen is er een kitesurfschool actief in Hoek van Holland. Zorg ervoor dat als je hier kitesurfles neemt, je er op let dat de school én instructeur gecertificeerd zijn. Houd er rekening mee dat kitesurfles nemen bij een kitesurfschool op zee moeilijker is dan op vlak water.

Locatie Kitesurfles Hoek van Holland